چطور بازدید سایت خود را فوری بدون سئو افزایش دهیم؟

چطور بازدید سایت خود را فوری بدون سئو افزایش دهیم؟

سئو می تواند یک استراتژی عالی برای افزایش بازدید سایت شما باشد، اما همیشه کافی نیست.

تصور کنید برای تمام ترافیک سایت خود به سئو متکی هستید . وقتی الگوریتم گوگل تغییر می کند چه اتفاقی می افتد ؟ شما در خطر از دست دادن مشتریان بالقوه هستید!

به همین دلیل است که متنوع کردن روش‌های افزایش بازدید سایت و ترافیک وب می‌تواند نتایج بهتری ارائه دهد. اگر چندین منبع بازدید دارید، تغییر الگوریتم ها به طور کامل کسب و کار شما را متوقف نمی کند. شما یک جعبه ابزار پر از استراتژی های بهینه سازی برای ادامه فعالیت کسب و کار خود خواهید داشت. در مواردی که فضای کمی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو وجود دارد (مثلاً پادکست‌ها)، تنوع بخشیدن به ترافیک وب شما می‌تواند مفید باشد.

در این پست، ما به بررسی استراتژی‌های موثر برای افزایش ترافیک وب‌سایت خود بدون سئو می‌پردازیم تا دیگر هرگز در اثر تغییرات الگوریتم سرگردان نمانید. همچنین نکات کاربردی را بررسی خواهیم کرد که می‌توانید از همین الان شروع به استفاده از آن‌ها کنید تا اگر مدتی است که ترافیک شما کم بود، بتوانید به بازی بازگردید.

چرا باید برای افزایش بازدید بدون سئو تلاش کنید؟
شما می توانید ترافیک قابل توجهی را فقط از طریق SEO ایجاد کنید ، اما همه ترافیک برابر نیستند. بازدید با کیفیت بالا (که شامل کاربرانی می شود که احتمال بیشتری برای تبدیل دارند) بازگشت سرمایه بهتری را ارائه می دهد، بنابراین باید آن را اولویت بندی کنید.

بعلاوه، اگر متخصص سئو نیستید، ممکن است بخواهید روی استراتژی های دیگری برای افزایش کارآمد ترافیک وب سایت خود تمرکز کنید.

این بدان معنا نیست که شما کاملاً سئو را نادیده می گیرید. همه وب سایت ها، صرف نظر از جایگاهشان، باید بهترین شیوه های سئو را دنبال کنند تا از جریمه شدن توسط گوگل جلوگیری کنند و از ایندکس شدن سایت اطمینان حاصل کنند.

استراتژی هایی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد می توانند مکمل مفیدی برای طرح سئو از قبل موجود باشند.

بهترین استراتژی برای افزایش ترافیک وب سایت بدون سئو
1. بازاریابی محتوا
اگر مدتی است که در مورد بازاریابی دیجیتال مطالعه کرده اید، حتماً اصطلاح بازاریابی محتوا را شنیده اید. به عبارت ساده، این روشی است برای تبلیغ ارگانیک برند خود از طریق محتوای با کیفیت بالا.

استراتژی های بازاریابی محتوا اغلب شامل پست های وبلاگ، قسمت های پادکست، اینفوگرافیک ها، ویدیوهای یوتیوب، فایل های PDF قابل دانلود و غیره است.

به عنوان مثال، Toggl، یک شرکت نرم افزاری ردیابی زمان، اغلب پست های وبلاگ آموزنده و داده های تحقیقاتی را در مورد بهره وری، زندگی کاری و حرفه آپلود می کند .

پست وبلاگ آموزنده در مورد بهره وری برای افزایش ترافیک وب.
این امر کاربران علاقه مند به مدیریت زمان، بهره وری و رفاه در محل کار را جذب می کند. هنگامی که آنها وبلاگ Toggl را می خوانند، در نهایت برنامه ردیابی زمان Toggl را در میان دیگر ابزارهای بهره وری آن کشف می کنند. برخی از این کاربران تبدیل می شوند و به Toggl کمک می کند تا ترافیک وب سایت و بازگشت سرمایه خود را افزایش دهد.

بازاریابی محتوا به پست های وبلاگ محدود نمی شود. اگر از طریق صدا بهتر ارتباط برقرار می کنید، می توانید یک پادکست راه اندازی کنید یا یک وبینار را میزبانی کنید.

امروزه، اکثر برنامه های رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهند انواع فرمت های محتوا از جمله عکس، کلیپ های صوتی، متن طولانی و ویدئو را پست کنید. می‌توانید با یک یا چند مورد از این قالب‌ها آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای مخاطبان شما بهتر است.

2. تبلیغات پولی
بازاریابی محتوا سودمند است، اما می‌تواند هزینه زیادی را ببرد، به خصوص اگر به نویسندگان معتبر پول می‌دهید تا پست‌های اصلی و کاملاً تحقیق شده برای شما ایجاد کنند.

بیشتر این پروژه‌ها هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا نتایج را نشان دهند، که یک جدول زمانی عملی برای بسیاری از مشاغل نیست.

اگر می‌خواهید نتایج سریع‌تری با بودجه‌ای که می‌توانید کنترل کنید، داشته باشید، چرا تبلیغات پولی را امتحان نکنید ؟

امروزه از هر ده آمریکایی هفت نفر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. این بیش از دو سوم جمعیت است. به احتمالات فکر کنید!

تبلیغات پولی می توانند فوراً صدها، اگر نه هزاران کلیک روی وب سایت شما ایجاد کنند. بعلاوه، با تبلیغات جدید و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که مرتباً ظاهر می‌شوند و نوآوری می‌کنند، دریافت تبلیغات شما در مقابل افراد مناسب آسان‌تر از همیشه می‌شود.

به عنوان مثال، فیس بوک پرسونای مشتری دقیق و گزینه های هدف گذاری متعددی را ارائه می دهد تا بتوانید بدون هدر دادن پول زیادی برای تبلیغات انبوه، کسب و کار خود را در مقابل مشتریان هدف خود قرار دهید.

تبلیغات پولی فیس بوک می تواند به شما در افزایش ترافیک وب سایت کمک کند
با این حال، برای تبلیغات موثر، مجبور نیستید به بزرگترین پلتفرم ها بچسبید. در واقع، تبلیغات در پلتفرم های کمتر شناخته شده ای که مخاطبان آن با محصولات شما همسو هستند، می تواند در بلندمدت موثرتر باشد.

به عنوان مثال، اگر مشتری ایده آل شما شامل نوجوانانی باشد که از میم ها و داستان های عجیب و غریب لذت می برند، با تبلیغات در Reddit به جای فیس بوک یا یوتیوب، نتایج بسیار بهتری خواهید داشت.

گزینه دیگر برنامه های دوستیابی است. اگر نام تجاری شما بر روابط متمرکز است یا اگر مجردهای جوان را هدف قرار می دهید، تبلیغات در برنامه های دوستیابی مانند Tinder می تواند به شما کمک کند سریعتر مشتریان هدف خود را پیدا کنید.

اگر نگران هستید که تبلیغات پولی پول زیادی را به شما تحمیل کند، به یاد داشته باشید که نیازی نیست در روز اول خود 1000 دلار خرج کنید.

آب ها را با 5 تا 10 دلار در روز آزمایش کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد. این کار را به مدت یک هفته انجام دهید، فقط برای یادگیری نحوه عملکرد پلتفرم های رسانه های مختلف.

  • مقالات مرتبط و مفید ما را مشاهده نمایید:
  1. 15 مزیت برای افزایش ورودی و بازدید گوگل با خرید کلیک گوگل
  2. 25 راه اصولی برای افزایش بازدید ارگانیک وب سایت
  3. 10 تکنیک مهم SEO در سال 1401
  4. 10 روش برای اینکه گوگل سایت شما را ایندکس کند (که در واقع کار می کند)

3. استراتژی های رسانه های اجتماعی
یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان این است که با مشتریان خود در جایی که دوست دارند با هم معاشرت کنند ملاقات کنید. همانطور که قبلاً گفتیم، امروزه تقریباً همه از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. افزایش تلاش‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا به کاربران جدید دسترسی پیدا کنید، آگاهی از برند را توسعه دهید و ترافیک وب‌سایت را افزایش دهید.

چگونه از طریق شبکه های اجتماعی ترافیک وب سایت را بدست آوریم؟

وقتی صحبت از رسانه های اجتماعی به میان می آید، نمی توانید فقط وارد «مکالمات» شوید و از مردم بخواهید چیزی از شما بخرند یا از وب سایت شما بازدید کنند.

به این فکر کنید که وقتی برای اولین بار با فردی ملاقات می کنید، چگونه برند خود را در زندگی واقعی معرفی می کنید. آیا فوراً در مقابل آنها از فروش صحبت می کنید؟ در مورد ارائه جزئیات در مورد محصول/خدمت خود بدون اینکه ابتدا خودتان را معرفی کنید چطور؟

به یاد داشته باشید، کاربران از پلتفرم های رسانه های اجتماعی مورد علاقه خود برای سرگرمی بازدید می کنند، نه برای فروش.

برای اطمینان از اینکه تلاش‌های شما به خوبی مورد استقبال قرار می‌گیرد، باید ابتدا ارزش قائل شوید و با "پیروان" بالقوه خود روابط مثبت ایجاد کنید.

می‌توانید این کار را با اشتراک‌گذاری پست‌های آموزنده مانند How-Tos یا ارسال عکس‌های سرگرم‌کننده از کارمندان خود، مانند این پست از Casper انجام دهید .

تصویر کاسپر چگونه می توان ترافیک را بدون مثال سئو افزایش داد
من یک راهنمای مفصل برای افزایش فالوورهای رسانه های اجتماعی و افزایش تعامل نوشتم . در اینجا خلاصه ای از گزینه های برتر برای کمک به افزایش ترافیک وب سایت خود آورده شده است.

به گروه های مرتبط فیس بوک بپیوندید
مقالات/ویدئوهای مفید را در این گروه ها به اشتراک بگذارید
به روز رسانی در مورد آخرین محصولات شرکت خود را ارسال کنید
میزبانی مسابقات و هدایا
نظرات متفکرانه ای را در مورد محتوای تولید شده توسط کاربر بنویسید
4. استراتژی های لینک سازی
وقتی تیم های بازاریابی در مورد سئو صحبت می کنند، لینک بیلدینگ اغلب به ذهن خطور می کند. زمانی که وب سایت های معتبر به محتوای شما لینک می دهند، این الگوریتم به وب سایت شما کمک می کند و رتبه آن را در صفحه جستجو افزایش می دهد .

مفید به نظر می رسد، اما این همه چیز نیست.

آیا می‌دانستید ساخت لینک می‌تواند به افزایش ترافیک سایت بدون اتکا به سئو کمک کند؟

ایجاد لینک برای آگاهی از برند فرآیندی است که در آن استراتژی های خود را بر گسترش دسترسی خود، قرار دادن محتوای خود در مقابل کاربران جدید و ایجاد مکالمات پیرامون برند خود متمرکز می کنید.

این چیزی بیش از یک بک لینک معمولی در یک پست وبلاگ است. ایجاد پیوند برای آگاهی از برند مستلزم برنامه ریزی و منابع بیشتری است، اما سرمایه گذاری ارزش سرنخ های باکیفیتی را دارد که به دست خواهید آورد.

در اینجا چند نکته برای توسعه استراتژی های لینک سازی موثر برای افزایش ترافیک وب سایت آورده شده است:

با مخاطبان خود درگیر شوید: پست های جالب و قابل اشتراک گذاری ایجاد کنید و فالوورهای خود را تشویق کنید تا مطالب شما را پاسخ دهند و به اشتراک بگذارند.
با روابط عمومی کار کنید: روابط عمومی کارآمد را برای کمک به ایجاد آگاهی از برند و توزیع داستان خود در بین مخاطبان مورد نظر خود استخدام کنید.
وبلاگ مهمان عمدا: انتشارات منحصر به فردی را انتخاب کنید که با علایق کلیدی خوانندگان شما همسو باشد و وبلاگ های مهمان را در صفحه آنها پست کنید.
5. تعامل با وبلاگ های دیگر
وبلاگ نویسی مهمان یک استراتژی موثر برای هدایت ترافیک است که هدف آن استفاده از مخاطبان دیگران برای گسترش دامنه برند شما است.

در مورد آن فکر کنید: شخصی در جایگاه شما پیروان زیادی دارد. تصور کنید اگر بتوانید محتوای خود را در مقابل آنها قرار دهید. چقدر ترافیک می توانید به وب سایت خود وارد کنید!

چرا کسی کار شما را منتشر می کند؟

احتمالاً به این دلیل که شما در کاری که انجام می دهید خوب هستید.

همه به دنبال محتوای با کیفیت هستند. اگر بتوانید یک پست کاملاً تحقیق شده و مفید را به صورت رایگان ارائه دهید، مردم اغلب آماده انتشار آن در وب سایت خود هستند. به هر حال، با هزینه صفر به نفع مخاطبان است.

چرا محتوای گرانبها را رایگان می دهید؟

این به شما کمک می کند تا به صدها، اگر نه هزاران کاربر جدید دسترسی پیدا کنید، که بسیاری از آنها می توانند مشتریان بلندمدت شوند.

این یک موقعیت برد-برد است، اما باید مراقب نحوه برخورد با آن باشید.

با جستجوی وبلاگ ها و نشریات رسانه ای که محتوای مرتبط با کسب و کار شما را منتشر می کنند، شروع کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت استخدام را اداره می کنید، محتوایی را در وبلاگ های تجاری منتشر کنید که توسط افراد علاقه مند به آخرین شیوه های استخدام خوانده می شود.

اگر می‌خواهید وبلاگ‌هایی را در صنعت خود پیدا کنید که پست‌های مهمان را می‌پذیرند، از عبارت‌های جستجوی زیر برای دیدن نتایج خاص‌تر استفاده کنید:

نام جایگاه شما + "برای ما بنویس"
نام جایگاه شما + "ارسال پست مهمان"
نام جایگاه شما + "سایت هایی که پست مهمان را می پذیرند"
مقاله مهمان + "نام جایگاه شما" + وبلاگ بنویسید
Solvid فهرست جامعی از مکان هایی که وبلاگ های مهمان را می پذیرند ارائه می دهد :


علاوه بر این، در مورد بیوگرافی آنلاین شرکت ها و وبلاگ نویسان خاص تحقیق کنید. بیشتر اوقات، نمایه های وب آنها حاوی لیست مفیدی از سایت هایی است که در آنها به پست مهمان دعوت شده اند. این مجموعه ای از مناسب ترین فرصت های وبلاگ مهمان است که در یک بشقاب نقره ای به شما ارائه می شود.

سپس، یک درخواست ارسال کنید. اکثر وب سایت ها دارای دستورالعمل های انتشار هستند که می توانید آنها را دنبال کنید. این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید تا شانس انتشار خود را افزایش دهید.

همچنین گزینه ای برای استفاده از نظرات وبلاگ به عنوان راهی برای ایجاد ترافیک به سایت شما وجود دارد.

در گذشته، من توانسته ام در نتیجه 249 نظر، 25000 دلار کسب کنم .

دقیقاً چگونه از نظرات برای ایجاد بازدید استفاده می کنید؟

هنگام گذاشتن نظر، مطمئن شوید که چیزی ارزشمند به بحث اضافه می کنید.

هیچ فایده ای برای گذاشتن نظراتی مانند "پست عالی!" یا "وب سایت خوب!"

اگر کسی سوالی را پست می‌کند، مطمئن شوید که برای پاسخگویی متفکرانه وقت گذاشته‌اید.

این نشان دهنده تخصص شما در زمینه مورد نظر است و کسی را که مطالعه می کند تشویق می کند تا روی نام شما کلیک کند و به سایت شما منتقل شود.

اگر مقاله ای را در مورد موضوعی می خوانید که به خوبی نمی دانید، بی احتیاطی است که افکار خود را به عنوان واقعیت بیان کنید. در این شرایط، شما باید به سادگی سؤال کنید. سپس صاحب وب سایت می تواند در مورد موضوعات پیچیده یا بخش های پیچیده بیشتر توضیح دهد.

اگر در مورد موضوعی آگاه هستید، آزادانه مشارکت کنید (مثلاً چیزی را پیشنهاد دهید، راه حلی را پیشنهاد دهید، به یک سؤال پاسخ دهید). اگر تازه کار هستید، بهتر است سوال بپرسید. سوالات قدرتمند می توانند با تشویق خوانندگان وبلاگ به بررسی شما، ترافیک وب سایت را برای شما به ارمغان بیاورند.

از قرار دادن لینک در نظرات خود خودداری کنید. این به مثابه تلاشی بدبختانه برای کاشت پرچم خود در چمن شخصی ظاهر می شود.

وقتی نام و آدرس ایمیل خود را وارد می‌کنید، استفاده از پیوند وب‌سایت خود در فیلد URL اشکالی ندارد، اما نظر شما باید به مکالمه اضافه شود یا ایده‌ای را بدون تلاش‌های تنبل برای هدایت ترافیک به وبلاگ خود به چالش بکشد.

از استفاده از نام کسب و کار خود به عنوان «نام نظردهی» خودداری کنید. به جای آن از نام کامل واقعی خود استفاده کنید.

استفاده از یک نام تصادفی یا جعلی فرصتی از دست رفته برای ایجاد یک برند قوی است زیرا نام تجاری شما در واقع با نام شما شروع می شود. در واقع، عدم استفاده از نام کامل شما شانس شما را برای تایید نظر صاحب وب سایت کاهش می دهد.

6. بازاریابی ایمیلی
اگر چند پست در مورد دیجیتال مارکتینگ بخوانید، در اکثر آنها ایمیل مارکتینگ ذکر شده است. به این دلیل که هنوز هم یکی از کارآمدترین راه ها برای افزایش ترافیک وب سایت است.

یک مطالعه نشان می‌دهد که ایمیل به ازای هر 1 دلار خرج شده ، 36 دلار تولید می‌کند و بازگشت سرمایه 3600 درصدی را ارائه می‌کند. دیگر چه میخواهید؟

بازاریابی ایمیلی به شما امکان می دهد مستقیماً به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید. این یک پلت فرم ایده آل برای ایجاد روابط بلندمدت برای بهبود وفاداری مشتری است. می‌توانید سؤالات ارسال کنید، بازخورد بخواهید، فروش نرم را معرفی کنید و مشتریان را برای «خرید بزرگ» متقاعد کنید.

در اینجا چند نکته برای بازاریابی ایمیلی موثر برای افزایش بازدید وب سایت آورده شده است:

واقعی باشید: داستان ها را به اشتراک بگذارید، محتوای پشت صحنه پست کنید و محتوای اصلی تولید شده توسط کاربر را درخواست کنید.
ارزش پیشنهادی: درست مانند بازاریابی محتوا برای تبدیل خوانندگان به ارزش بالایی نیاز دارد، ایمیل ها و خبرنامه ها نیز باید قبل از درخواست ارزش ارائه دهند.
همه پیوندهای خود را وارد کنید: خواندن و اشتراک گذاری پست خود را آسان کنید. در هر ایمیلی که ارسال می کنید، پیوندهایی به نمایه های رسانه های اجتماعی، آخرین پست های وبلاگ و صفحه فروش خود وارد کنید.
7. خدمات عالی به مشتریان ارائه دهید و از مشتریان بخواهید که برند شما را بررسی کنند
در صورت ارائه خدمات ضعیف به مشتریان، افزایش تلاش های بازاریابی رسانه های اجتماعی برای افزایش ترافیک وب سایت بی فایده است.

بر اساس یک نظرسنجی ، 42 درصد از مشتریان گفتند که پس از تجارب خوشایند خدمات مشتری، بیشتر خرید کرده‌اند.

در مورد آن فکر کنید: کاربران در رسانه های اجتماعی شکایت می کنند، شما پاسخی سریع و مودبانه ارائه می دهید. چه اتفاقی می افتد؟ شخص شروع به احترام به برند شما می کند.

حتی زمانی که کاربران به صورت خصوصی از طریق ایمیل شکایت می کنند، مهم است که بهترین خدمات ممکن را ارائه دهید تا برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنند.

چگونه می توانید خدمات عالی به مشتریان ارائه دهید؟

بی درنگ پاسخ دهید
تا حد امکان برای مشکلات مشتری پیشنهادات خود را ارائه دهید
وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید و پیشنهاد کوپن/بازپرداخت می‌دهید، عذرخواهی کنید
اگر به طور مداوم خدمات عالی به مشتریان ارائه می دهید، می توانید از کاربران بخواهید که برند شما را بررسی کنند.

پلتفرم هایی مانند Trustpilot و Yelp می توانند برای ایجاد نظرات مثبت عالی باشند. بسیاری از کاربران قبل از تصمیم گیری برای خرید با این وب سایت ها مشورت می کنند، بنابراین داشتن یک نمایه قوی می تواند به بهبود شهرت شما کمک کند.

سوالات متداول افزایش بازدید وب سایت بدون سئو

آیا افزایش ترافیک وب سایت بدون سئو امکان پذیر است؟


آره. شما می توانید از ترکیبی از استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی و تکنیک های بازاریابی محتوا برای افزایش ترافیک وب سایت بدون سئو استفاده کنید.

آیا راه هایی برای افزایش بازدید وب سایت به صورت رایگان وجود دارد؟


وبلاگ نویسی مهمان، ارسال پست در رسانه های اجتماعی و درخواست محتوای تولید شده توسط کاربر از موثرترین راه ها برای افزایش بازدید رایگان وب سایت است.

آیا می توانم ترافیک وب سایت را از طریق بازاریابی بدون آژانس افزایش دهم؟


شما می توانید از تکنیک هایی مانند وبلاگ نویسی مهمان و بازاریابی محتوا برای جذب مخاطبان بدون اتکا به هیچ آژانسی استفاده کنید.

بهترین استراتژی برای افزایش سریع بازدید وب سایت چیست؟


کار بر روی بهبود استراتژی های رسانه های اجتماعی می تواند به شما کمک کند با کاربران جدید ارتباط برقرار کنید، آگاهی از برند را توسعه دهید و بازدیدارگانیک را نسبتا سریع هدایت کنید.

افزایش ترافیک وب سایت بدون نتیجه گیری SEO

 

برای افزایش بازدید سایت نباید تنها به موتورهای جستجو تکیه کنید . الگوریتم تغییر می کند و تکنیک های سئو به سرعت قدیمی می شوند.

استراتژی هایی که امروز در مورد آنها بحث کردیم می توانند به شما در ایجاد یک برنامه بازاریابی دیجیتال جامع برای افزایش موثر ترافیک وب سایت کمک کنند.

چه به صورت مجزا از یکی از این تاکتیک ها استفاده کنید یا از همه آنها با هم استفاده کنید، آنها می توانند نحوه جذب مشتری را متحول کنند.

1401/06/16

  • 43143 کاربر این مقاله را مفید می دانند
آیا این پاسخ مفید بود؟

مقالات مرتبط

آیا RankBrain نحوه انجام سئو را تغییر می دهد؟

بسته به پیچیدگی و مدرن بودن مهارت های SEO شخصی شما ، رنک برین ممکن است نشان دهنده یک تغییر جزئی...

ادامه - فاکتورهای رتبه بندی گوگل لیست کامل 206 فاکتور اصلی (2023)

در مقاله قبلی زیر 155 فاکتور مهم گوگل را برایتان گردآوری کردیم فاکتورهای رتبه بندی گوگل لیست...

نقشه برداری کلمات کلیدی و چگونه آن را انجام دهیم؟

بازاریابی اینترنتی اخیراً آنقدر تکامل یافته است که کل فرآیند کار را تغییر داده است. مشاور...

لینک UTM چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟

پارامتر UTM چیست؟UTM مخفف Urchin Traffic Monitor است ، این پارامترها به شما امکان می دهد تعامل...

15 مزیت برای افزایش ورودی و بازدید گوگل با خرید کلیک گوگل

اگر می خواهید به خرید کلیک گوگل بپردازید بهتر است پیرامون آن از اطلاعات هر چند مختصر اما جامعی...