مرکز آموزش نقشه های سایت یا sitemap چیست و چگونه ایجاد کنیم؟ شیک رنک

امکان تست رایگان سرویس های افزایش بازدید - ورودی گوگل - کلیک ارگانیک گوگل قبل از سفارش.

نقشه های سایت یا sitemap چیست و چگونه ایجاد کنیم؟

نقشه سایت چیست؟


نقشه سایت طرحی از وب سایت شما است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا تمام محتوای وب سایت شما را پیدا کنند، بخزند و فهرست کنند. نقشه سایت همچنین به موتورهای جستجو می گوید که کدام صفحات در سایت شما مهم ترین هستند.

چهار نوع اصلی نقشه سایت وجود دارد:

  1. Normal XML Sitemap: این تا حد زیادی رایج ترین نوع نقشه سایت است. معمولاً به شکل یک نقشه سایت XML است که به صفحات مختلف وب سایت شما پیوند می دهد.
  2. نقشه سایت ویدیویی: به طور خاص برای کمک به Google برای درک محتوای ویدیویی در صفحه شما استفاده می شود .
  3. نقشه سایت اخبار: به Google کمک می کند تا محتوای سایت هایی را که برای Google News تأیید شده اند پیدا کند.
  4. نقشه سایت تصویر: به گوگل کمک می کند تا تمام تصاویر میزبانی شده در سایت شما را پیدا کند.


چرا نقشه سایت مهم است؟


موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و بینگ از نقشه سایت شما برای یافتن صفحات مختلف در سایت شما استفاده می کنند.

نقشه های سایت می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا صفحات را پیدا کنند
همانطور که گوگل می گوید :

"اگر صفحات سایت شما به درستی پیوند داده شده باشند، خزنده های وب ما معمولا می توانند بیشتر سایت شما را کشف کنند."

به عبارت دیگر: احتمالاً نیازی به نقشه سایت ندارید. اما قطعاً به تلاش های سئوی شما آسیبی نمی رساند. بنابراین استفاده از آنها منطقی است.

همچنین چند مورد خاص وجود دارد که نقشه سایت واقعاً مفید است.

به عنوان مثال، گوگل تا حد زیادی صفحات وب را از طریق پیوندها پیدا می کند. و اگر سایت شما کاملاً جدید است و فقط تعداد انگشت شماری بک لینک خارجی دارد، نقشه سایت برای کمک به Google برای یافتن صفحات در سایت شما بسیار عالی است.

یا شاید شما یک سایت تجارت الکترونیک با 5 میلیون صفحه راه اندازی می کنید. مگر اینکه شما پیوند داخلی را به طور کامل پیوند دهید و تعداد زیادی بک لینک خارجی داشته باشید، گوگل برای یافتن همه آن صفحات کار سختی خواهد داشت. اینجاست که نقشه های سایت وارد می شوند.

با آن، در اینجا نحوه تنظیم نقشه سایت و بهینه سازی آن برای سئو ارائه شده است.

بهترین شیوه ها
یک نقشه سایت ایجاد کنید

اولین قدم شما ایجاد نقشه سایت است.

اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید نقشه سایتی را که با افزونه Yoast SEO برای شما ساخته شده است، دریافت کنید .

افزونه Yoast
مزیت اصلی استفاده از Yoast برای ایجاد نقشه سایت XML این است که به طور خودکار به روز می شود (نقشه سایت پویا).

بنابراین هر زمان که صفحه جدیدی را به سایت خود اضافه می کنید (خواه این یک پست وبلاگ باشد یا صفحه محصول تجارت الکترونیک)، پیوندی به آن صفحه به صورت خودکار به فایل نقشه سایت شما اضافه می شود:

لینک جدید در نقشه سایت
اگر از Yoast استفاده نمی کنید، افزونه های زیادی برای وردپرس در دسترس هستند (مانند نقشه سایت Google XML ) که می توانید از آنها برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید:

نقشه سایت وردپرس XML
اگر از وردپرس استفاده نکنید چه؟

جای نگرانی نیست می توانید از یک ابزار تولید نقشه سایت شخص ثالث مانند XML-Sitemaps.com استفاده کنید . اینها یک فایل XML را بیرون می اندازند که می توانید به عنوان نقشه سایت خود از آن استفاده کنید.

نقشه های سایت XML
در هر صورت، هنگامی که نقشه سایت شما ایجاد شد، توصیه می کنم به صورت دستی به آن نگاهی بیندازید.

نقشه سایت Backlinko XML
(نقشه سایت شما معمولاً در سایت site.com/sitemap.xml یافت می شود. اما بستگی به CMS شما دارد و اینکه از چه برنامه ای برای ایجاد نقشه سایت خود استفاده کرده اید)

باید تمام صفحات سایت شما را نمایش دهد:

Backlinko – نقشه سایت XML را ارسال می کند
اگر همه چیز خوب به نظر می رسد، وقت آن است که نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید.

نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید

برای ارسال نقشه سایت، وارد حساب کاربری کنسول جستجوی گوگل خود شوید.

سپس، به "Index" → "Sitemaps" در نوار کناری بروید.

کنسول جستجوی گوگل - ناوبری
اگر قبلا نقشه سایت خود را ارسال کرده اید، لیستی از "نقشه های سایت ارسال شده" را در این صفحه خواهید دید:

کنسول جستجوی گوگل - نقشه سایت
در هر صورت، برای ارسال نقشه سایت، URL نقشه سایت خود را در این قسمت وارد کنید:

یک نقشه سایت اضافه کنید
و "ارسال" را بزنید.

ارسال نقشه سایت جدید
و اگر همه چیز کاملاً تنظیم شده باشد، اطلاعات نقشه سایت خود را در این صفحه در بخش «نقشه های سایت ارسال شده» مشاهده خواهید کرد:

نقشه های سایت ارسال شده
از گزارش نقشه سایت برای شناسایی خطاها استفاده کنید

هنگامی که گوگل نقشه سایت شما را خزید، روی آن در زیر "نقشه سایت ارسال شده" کلیک کنید:

کنسول جستجوی گوگل - نقشه های سایت ارسال شده
اگر «نمایه نقشه سایت با موفقیت پردازش شد» را مشاهده کردید، گوگل با موفقیت نقشه سایت شما را خزیده است.

فهرست نقشه سایت پردازش شد
همچنین می توانید روی نماد نمودار میله ای کوچک کلیک کنید تا به گزارش پوشش نقشه سایت خود بروید:

پوشش شاخص را ببینید
این گزارش به شما نشان می‌دهد که گوگل چند URL در نقشه سایت شما پیدا کرده است... و چه تعداد از آن صفحات در فهرست گوگل قرار گرفته‌اند:

گزارش پوشش
به عنوان مثال، می توانید ببینید که نقشه سایت من حاوی پیوندهایی به 116 صفحه وب است. 109 "معتبر" و 6 "مستثنی" هستند.

«معتبر» حذف شد
واضح است که می توانم صفحات معتبر را نادیده بگیرم.

اما من می‌خواهم هر صفحه «مستثنی» را بررسی کنم تا ببینم چه خبر است.

به نظر می رسد که آن 6 URL موجود در نقشه سایت من پیام "URL تکراری، ارسال شده به عنوان متعارف انتخاب نشده است" دریافت می کنند.

پیام خطای حذف شده
و وقتی به URL ها نگاه می کنم، می بینم که اینها صفحاتی هستند که من حتی نمی خواهم در وهله اول ایندکس شوند.

نمونه های مستثنی شده
بنابراین من باید آنها را از نقشه سایت خود حذف کنم.

از نقشه سایت خود برای یافتن مشکلات نمایه سازی استفاده کنید

یکی از چیزهای جالب در مورد استفاده از نقشه سایت این است که می تواند تخمینی از موارد زیر را به شما ارائه دهد:

چند صفحه ایندکس شده می خواهید
چند صفحه ایندکس شده است
به عنوان مثال، فرض کنید نقشه سایت شما به 5000 صفحه پیوند دارد.

اما وقتی به کنسول جستجوی گوگل نگاه می کنید، سایت شما فقط 2000 صفحه ایندکس شده دارد.

این نشانه آن است که چیزی پیش آمده است. ممکن است محتوای تکراری زیادی در آن 5000 صفحه وجود داشته باشد. بنابراین گوگل همه آنها را ایندکس نمی کند.

یا ممکن است تعداد صفحات سایت شما بیشتر از بودجه خزیدن شما باشد.

نقشه سایت خود را با Robots.txt مطابقت دهید

مهم است که نقشه سایت و ربات تکست سایت با هم کار کنند.

به عبارت دیگر:

اگر صفحه ای را در Robots.txt ساعت می کنید یا از تگ noindex در یک صفحه استفاده می کنید، نمی خواهید در نقشه سایت شما ظاهر شود.

در غیر این صورت، پیام‌های ترکیبی به Google ارسال می‌کنید.

نقشه سایت شما می گوید: "این صفحه به اندازه کافی مهم است که بتوان آن را در نقشه سایت ما قرار داد". اما وقتی Googlebot روی صفحه قرار می گیرد، مسدود می شوند.

نکات حرفه ای نقشه سایت

سایت بزرگ؟ همه چیز را به نقشه های سایت کوچکتر تقسیم کنید: نقشه های سایت دارای محدودیت 50 هزار URL هستند . بنابراین اگر سایتی با تعداد زیادی صفحه راه اندازی می کنید، گوگل توصیه می کند نقشه سایت خود را به چندین نقشه سایت کوچکتر تقسیم کنید.

مراقب تاریخ ها باشید: URL ها در نقشه سایت شما دارای تاریخ "آخرین تغییر" مرتبط با آنها هستند.

نقشه سایت آخرین بار اصلاح شد
من توصیه می کنم این تاریخ ها را فقط زمانی تغییر دهید که تغییرات قابل توجهی در سایت خود ایجاد کنید (یا محتوای جدیدی به سایت خود اضافه کنید). در غیر این صورت، گوگل هشدار می دهد که به روز رسانی تاریخ در صفحاتی که تغییر نکرده اند می تواند به عنوان یک تاکتیک هرزنامه تلقی شود.

نقشه سایت ویدیویی را خسته نکنید: طرحواره ویدیو تا حد زیادی جایگزین نیاز به نقشه سایت ویدیویی شده است. نقشه سایت ویدیویی قطعاً به توانایی صفحه شما برای دریافت یک قطعه ویدیویی غنی لطمه نمی زند . اما معمولاً ارزش این کار را ندارد.

زیر 50 مگابایت بمانید: گوگل و بینگ هر دو به نقشه های سایت تا 50 مگابایت اجازه می دهند . بنابراین تا زمانی که زیر 50 مگابایت باشید، خوب هستید.

نقشه سایت HTML: این اساساً معادل نقشه سایت XML است... اما برای کاربران.

نقشه سایت HTML
شما لزوماً به این موارد نیاز ندارید زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو اکنون به نقشه سایت XML شما متکی هستند. اما اگر فکر می کنید برای بازدیدکنندگان انسانی مفید هستند، نقشه سایت HTML احتمالاً به تلاش های سئوی شما آسیب نمی زند.

1 کاربر این را مفید یافتند
بازدید: 29
نویسنده: شیک رنک
آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟
به عملکرد ما چه امتیازی می دهید ؟
لینک کوتاه مقاله: https://chicrank.ir/knowledgebase/77
کد: 77

مقالات مربوطه

آموزش تکنیک های ارتقا نرخ کلیک و افزایش CTR و تعریف Impression

تعریف CTR و Impressionبطور خلاصه CTR مخفف عبارات click Through Rate که در بین وبمستران ایران...

آموزش افزایش سرعت بارگذاری | توضیحات و اهمیت افزایش سرعت سایت

سرعت لود و بارگذاری سایت چیست؟ مدت زمانی است که یک بازدید کننده باید منتظر بماند تا سایت...

Google RankBrain چیست؟

DATE GOOGLE تائید وجود RANKBRAIN: 26 اکتبر 2015RankBrain جزء الگوریتم اصلی گوگل است که از یادگیری...

لینک UTM چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟

پارامتر UTM چیست؟UTM مخفف Urchin Traffic Monitor است ، این پارامترها به شما امکان می دهد تعامل...

چگونه رتبه الکسا وب سایت خود را در 30 روز یا کمتر ارتقا دهیم؟

اعداد الکسا دروغ نمی گویندوقتی صحبت از محبوبیت و ارزش کلی کسب و کار شما می شود ، داشتن رتبه الکسا...

لوگو شیک رنک

سامانه شیک رنک از سال 1393 با آغاز فعالیت خود و ارائه سرویس های متنوع جهت بهبود و توسعه کسب کارهای مجازی بصورت چشمگیری در سطح وب ایران را توسعه و گسترش داده است.


☜این سامانه با بالاترین سطح کیفیت سرویس ها مطابق جدید ترین الگوریتم های Google در حوزه "ارتقا و توسعه کسب کارهای مجازی" از جمله ارتقا رتبه سایت - افزایش جایگاه سایت در گوگل جهت توسعه و ارتقا آنها فعالیت دارد .
با سپردن میزبان مناسب سئو سایت خود به مجموعه با سابقه از جمله شیک رنک با بیش از 8 سال تجربه مفید در زمینه توسعه کسب کارهای مجازی به ارتقا ماهیت و جایگاه و موفقیت سایت و کسب کار خود رونق دهید .


تمامی حقوق مادی و معنوی برای این سایت متعلق به شیک رنک است.